Öresundståg vs. MB SLK 230 Kompr.

Innan jag åkte ner till Malmö kollade jag vad tågbiljetterna skulle kosta om man inte väntade ut i det sista och chansade på sista minuten.
Då låg priset på 260 kr x 2 för att ta sig fram och tillbaka. = Kalmar - Malmö t.o.r = 520 kr
Men jag var lite oviss med när på dygnet jag skulle åka så jag bestämmde mig för att ta bilen. Tanken var att ta pappas lite mer bränslesnåla. Men fläkten var kass så jag fick ta min egna. Den lilla sportbilen.
Fruktade för hur mycket den skulle dra och vad slutsumman skulle bli.

Så innan jag drog tankade jag tanken full på södra vägen och nollställde trippmätaren och körde söderut.
Det blev 20 -30 minuters vilsekörande i malmö innan jag hittade slutdestinationen.
Sen när jag skulle hem tog jag och körde runt Värnhem och hälsade på Simon. Sen när jag skulle ut från stan var den påfarten till E22an avstängd. Så det blev 30 minuters stadskörning ännu en gång för att hitta en påfart som funkade!
Vad jag försöker säga är att det blev lite stadskörning.
Sen tuffar jag hemåt och trippmätaren visar 59,58 mil när jag landar på Din X på södra vägen igen.
Tankar upp och den får i sig 49.91 liter.

Så bilen har druckit: 0,77 liter per mil (45,91liter / 59,58 mil)
Med ett literpris på 11,44 kr blev totalkostnaden 525 kr.

Så vi kan dra slutsatsen att det hade varit 5 kronor billigare för mig att ta tåget... DÅ KÖR JAG EN SPORTBIL SAMT ÄR SJÄLV I DEN!!! Och jag kan vara lite tung på foten ibland...

Så hur kan SJ och DSB räkna med att folk ska åka med deras tåg när det dessutom går fortare i bilen?! Samt att jag kan sitta och fisa hur mycket jag vill och vräka ut musik ur högtalarna!
Tänk om SJ och DSB. Tänk om!

Kommentarer
Postat av: Eric

jag tänkte börja argumentera, men jag kom inte på något...

2009-05-04 @ 17:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0